Czym jest wypadek przy pracy?
Wypadek przy pracy to nieszczęśliwe zdarzenie, w którym pracownik doznał urazu lub doszło do śmierci. Wypadek przy pracy może być spowodowany różnymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak na przykład niewłaściwe warunki pracy, brak przeszkolenia lub odpowiedniego zabezpieczenia. Co dokładnie można uznać za wypadek przy pracy? Jak w takiej sytuacji uzyskać odszkodowanie? Sprawdź odpowiedzi poniżej.
Jaka jest definicja wypadku przy pracy i co można tym mianem określić?
Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych mianem wypadku przy pracy można określić nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lu śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. Co ciekawe, aby dane zdarzenie można było określić mianem wypadku przy pracy, muszą w nim wystąpić wspólne elementy. Należą do nich:
- nagłość zdarzenia,
- przyczyna zewnętrzna,
- związek z pracą,
- skutek w postaci urazu lub śmierci.
Warto pamiętać o tym, że w sytuacji, gdy dojdzie do wypadku przy pracy, pracodawca ma obowiązek zapewnienia pierwszej pomocy, podjęcia działań eliminujących zagrożenie i ustalenia okoliczności wypadku.
Jak uzyskać odszkodowanie, gdy doszło do wypadku przy pracy?
W przypadku, gdy doszło do wypadku przy pracy, poszkodowany ma prawo do uzyskania odszkodowania, najczęściej w formie pieniężnej. W tym celu warto skorzystać z pomocy prawnej specjalistów, którzy zajmują się obsługą prawną związaną z odszkodowaniami. Ważne jest też, aby wypełnić specjalny protokół powypadkowy i złożyć go do ZUS lub do pracodawcy. Po zakończonych procedurach formalnych należy oczekiwać na przyznanie należytego odszkodowania. Korzystanie z pomocy prawnej może ułatwić i przyspieszyć całą procedurę ubiegania się o odszkodowanie.