Jak odwołać się od decyzji ZUS?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w skrócie ZUS, to organ funkcjonujący w Polsce, który między innymi decyduje o wysokości emerytur czy rent oraz wypłaca je. Tyle teorii – w praktyce wszyscy wiemy jednak, że często decyzje wydawane przez ów organ są dla obywateli niezrozumiałe bądź niesprawiedliwe. Na szczęście od prawie każdej decyzji wydawanej przez ZUS można się odwołać. Jak to wygląda i kto może nam w tym pomóc?
Złożenie odwołania
Na złożenie odwołania od decyzji ZUS-u mamy miesiąc od momentu jej otrzymania. Jak informuje oficjalna strona internetowa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, możemy tego dokonać na dwa sposoby – pisemnie bądź ustnie. Jeśli wybierzemy tę drugą opcję, musimy przede wszystkim osobiście stawić się w oddziale ZUS-u, który wydał dotyczącą nas decyzję, a następnie w obecności pracownika złożyć ustne odwołanie od konkretnej decyzji. Pracownik ZUS-u musi wówczas spisać protokół. Jeśli jednak chcemy złożyć odwołanie w formie pisemnej, możemy zrobić to osobiście, wysłać pocztą bądź może to za nas zrobić nasz pełnomocnik. Kiedy składamy takie pismo osobiście, powinniśmy mieć przy sobie oryginał i kopię, a na kopii pracownik ZUS-u przyjmujący od nas odwołanie powinien postawić pieczęć i swój popis potwierdzający przyjęcie dokumentu. Kopię tę należy zatrzymać - to ważny dokument w późniejszym postępowaniu. Jeśli jednak wysyłamy odwołanie pocztą, radzimy wybrać przesyłkę poleconą ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru – tylko wtedy mamy namacalny dowód na to, że nasze pismo dotarło do odpowiedniego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Co napisać w odwołaniu?
Takie odwołanie od decyzji ZUS musi zawierać pewne konieczne elementy, aby zostało uznane za prawidłowe. Przede wszystkim musimy podać oznaczenie, czyli numer decyzji, od której chcemy się odwołać. Powinniśmy także uzasadnić w sposób zwięzły, dlaczego nie zgadzamy się z tą decyzją i czego byśmy oczekiwali, a na końcu własnoręcznie się podpisać. Jeśli odwołanie składa za nas pełnomocnik, to on może się pod dokumentem podpisać. Możemy w naszym odwołaniu także wnioskować np. o przeprowadzenie opinii biegłych. Jeśli jednak czujemy się pokrzywdzeni decyzją wydaną przez ZUS, ale nie do końca wiemy, jak to uzasadnić i sformułować, warto skorzystać z profesjonalnych usług Kancelarii Adwokacko-Radcowskiej, która zajmuje się składaniem odwołań do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Adwokat bądź radca prawny pomoże nam wówczas w sposób przekonujący sformułować nasze odczucia i postulaty, a dzięki swojemu doświadczeniu będzie wiedział, jak zrobić to w sposób jak najbardziej efektywny. Może także reprezentować nas w sądzie, co może być kolejnym etapem odwołania się od decyzji ZUS.
Co dalej?
Gdy nasze odwołanie zostanie już złożone w odpowiednim oddziale organu rentowego, ZUS ma dwie opcje: albo uzna nasze odwołanie za zasadne i zmieni swoją decyzję, albo przekaże sprawę do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Niezależnie od tego, którą opcję wybierze, ma na to 30 dni od dnia otrzymania odwołania. Jeśli sprawa zostanie skierowana do sądu I instancji, zarówno my jak i ZUS zostaniemy przez sąd powiadomieni o terminach rozpraw i innych czynnościach związanych ze sprawą. Nie musimy się jednak obawiać - nie zostaniemy obciążeni żadnymi kosztami sądowymi, gdyż sprawy dotyczące zakresu ubezpieczeń społecznych w sądach I instancji są od nich wolne. Kiedy sąd wyda już wyrok, również istnieją tylko dwie opcje: albo oddali odwołanie uznając decyzję ZUS-u za słuszną, albo zmieni ją bądź uchyli uznając, że była niezasadna. Jeśli decyzja wydana przez sąd I instancji nie będzie dla nas zadowalająca, mamy także prawo złożenia apelacji, która zostanie następnie rozpatrzona przez sąd II instancji. Często jednak już sąd I instancji rozstrzyga spór na korzyść ubezpieczonego, gdyż ma większą swobodę w ocenie przedstawionych dowodów niż sam ZUS, więc warto skorzystać z pomocy prawnika, gdyż wtedy mamy duże szanse na uzyskanie zadowalającej nas decyzji.